تاثیر یوگا بر کاهش وزن ، تناسب اندام و افرایش قد


 
سوال:
من زندگی بسیار بدی داشتم و در پنج سال گذشته متحمل دردهای جسمی  بسیاری شده ام آیا می‌توان از این درد و رنجی که داشته ام و مرا برای مدت مدیدی بر روی تخت در خانه‌انداخته بود رهایی یابم آیا یوگا می‌تواند در این راه مرا همراهی کند ؟
 
پاسخ :
افراد بسیاری هستند که به دلیل بیماری جسمی یا روحی که دارند مجبورند مدت‌های زیادی را در خانه به سر ببرند ، مانند این خانم که به دلیل بیماری که داشته‌اند مجبور شده‌اند مدت زیادی را در منزل و بر روی تخت شان باشند . مهم ترین مساله این موضوع می‌باشد که بعد از گذشت این همه ی مدت این خانم امید خود را از دست نداده است و باز می‌خواهد بر روی پاهای خود بایستد علی رغم این که مدت زیادی را بر روی پاهای خود نبوده است ، همه ی بیماران روحی و جسمی بدین سبک رفتار نمی‌کنند در حالی که همه باید به زندگی شان امیدوار باشند . اما چرا یوگا؟ بسیاری از اقراد ورزش‌های دیگری را مثل پیاده روی ، ایروبیک و ... را انتخاب می‌کنند و فقط به نظرشان می‌رسد که از لحاظ جسمی خسته می‌شوند و این ورزش‌های برای شان هیچ فایده ای ندارد،به همین دلیل به سمت یوگا روی می‌آورند زیرا یوگا ورزش ذهن است و نه تنها جسم را خسته نمی‌کند بلکه نیروی دوباره ای را نیز به انسان می‌بخشد . یوگا مانند یاد گرفتن یک مهارت می‌باشد برای این که بتوانید گذشته خود را فراموش کنید و ذهن ‌تان را از مسائلی که شما را آزار می‌دهند برهانید .

 در مقاله ای که در مجله ی پزشکی آمده است ، حتی پا را فراتر نهاده‌اند و از یوکا به عنوان مرحمی برای دردهای مزمن و قدیمی یاد کرده‌اند . از آنجایی که در زندگی‌های امروزی تمام افراد دارای اغتشاشات ذهنی می‌باشند ، به تمام اشخاص توصیه می‌شود که حتی برای یک بار هم که شده به کلاس‌های یوگا بروند .محققان اقرادی را که دارای یک نوع عارضه بودند را به دو گروه تقسیم کردند، در یک گروه ورزش ایروبیک را اعمال کردند و در گروه دیگر یوگا . افرادی که ورزش یوگا را انجام داده بودند به تناسب بیشتر از افرادی که ورزش ایروبیک را انحام می‌دادند ، از لحاظ ذهنی تخلیه شده بودند.
 
البته تنها تفاوتی که بین این دو ورزش وجود دارد به همین ترتیب می‌باشد و گرنه این دو ورزش هیچ تفاونی با هم ندارند ، بسیاری از افراد با تصوری غلط فکر می‌کنند که تنها با کلاس‌های ایروبیک و یا کلاس‌های ورزشی که باید در آن جنب و جوش داشته باشند لاغر می‌شوند و تناسب‌اندامشان حفظ می‌شود اما برعکس حتی با ورزش‌هایی مانند یوگا نیز می‌توانید وزن‌تان را کم کنید و لاغر شوید .

جنبه‌های مثبت در یوگا :
با ورزش یوگا شما می‌توانید به راحتی بر روی عضله‌های بدن‌تان و اعصابی که در جای جای بدن‌تان قرار دارند تسلط داشته باشید و کارهای‌تان را به سادگی انجام دهید.معمولا افرادی که با رژیم‌های غذایی لاغر می‌شوند، بعد از مدتی دچار ضعف اعصاب می‌شوند . اما افرادی که با یوگا وزن شان را کم می‌کنند نه تنها دچار ضعف اعصاب نشده‌اند بلکه قدرت تفکر و نوآوری شان نیز افزایش می‌یابد.
 
یوگا مانند یک قرصی می‌باشد که بعد از خوردن آن دردهای محو می‌شوند و این احساس برای افرادی که دجار درد هستند چفدر لذت بخش می‌باشد . در ورزش‌های دیگر هنگامی که فرد به یک حد بالایی برسد متوقف می‌شود و ادامه راه برایش سخت می‌شود اما با ادامه دادن یوگا و رسیدن به سطح بالا میل به ادامه و یادگیری هر چه بیشتر در انسان متولد می‌شود.
 
یوگا ورزشی می‌باشد که کاملا قدمت دارد و از سالیان خیلی دور نیز این ورزش متدوال بوده است اما به نوعی متفاوت تر از امروز . حتی اگر نخواهید و تمایل نداشته باشید که به کلاس‌های بیرون بروید شما می‌توانید از دی وی دی‌های که در بازار وجود دارد استفاده کنید و بتوانید این ورزش ذهنی را به سادگی یاد بگیرید.

با یوگا قد بلند شوید

یوگا یکی از ورزش‌های محبوب و روش‌های مدیتیشن است که بر پایه تعادل و کنترل انجام می‌شود. یوگا به دلیل کشیدگی که در ستون فقرات ایجاد می‌کند می‌تواند باعث افزایش قد می‌شود.

افرادی که یوگا کار می‌کنند افزایش قد بیشتری نسبت به افراد عادی دارند، زیرا این افراد بدن خود را در حالت بهتری نگه می‌دارند و ستون فقرات‌شان کشیده می‌شود. یوگا یکی از بهترین فعالیت‌ها برای رشد سریع‌تر است و فواید زیادی برای یوگا کاران دارد. یوگا تعادل بدن را برقرار می‌کند و استقامت و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد. هر حرکت در یوگا یک خاصیت به خصوص دارد. یوگا انواع مختلف دارد که همه آنها نتایج غیر قابل باوری دارند.

با کمک تکنیک‌های تنفسی و این قضیه که مفاصل با دامنه کامل حرکت می‌کنند، عضلات دچار سوزش زیادی نمی‌شوند. یوگا طرز نگه داشتن بدن را تغییر می‌دهد و قد را بلندتر می‌کند. با انجام یوگا عضلات محکم‌تر می‌شوند.

همچنین یوگا باعث آرامش بیشتر و خواب بهتر می‌شود. هاتا یوگا پایه انواع یوگاست که با آرامی و با کنترل انجام می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که با وجود اظهارنظرهایی که درباره تاثیر برخی رشته‌ها در افزایش قد می‌شود، اما هنوز متخصصان فیزیولوژی به طور کلی به این نتیجه نرسیده‌اند که ورزش ارتباط مستقیمی با افزایش قد داشته باشد.

3 حرکت جادویی برای کوچک کردن شکم
3 حرکت جادویی برای کوچک کردن شکم
در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل باید چند حرکت ورزشی را روزانه انجام دهید تا به کوچک شدن شکم شما کمک کند و زودتر نتیجه بگیرید.

 

کوچک کردن شکم تنها با رژیم غذایی امکان پذیر نیست.در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل باید چند حرکت ورزشی را روزانه انجام دهید تا به کوچک شدن شکم شما کمک کند و زودتر نتیجه بگیرید.
تکنیک حرکت :
* ابتدا بنشینید و زانوها را خم کنید و پاشنه ها را روی زمین بگذارید .
* در پشت کمر یک توپ پیلاتس ( کوچک ) یا چیزی شبیه آن قرار دهید و به آن تکیه دهید .
*  دستها را در مقابل سینه دستها را دراز کنید با آرنج صاف و کف دستها رو به زمین .
* سپس بآرامی دستها به پهلوها ببرید مانند بال باز کردن .
* ۱۵ - ۵ بار این حرکن را تکرار نمایید .

تکنیک حرکت :
* به پشت دراز بکشید  یک تیوپ یوگا یا چیزی مانند آن مثلا یک کوسن در زیر باسن ناحیه ی استخوان خاجی قرار دهید .
* زانوها را خم کنید سپس بسمت سینه بیاورید . و دستها را در کنار بدن بحالت ارنج صاف قرار دهید .
* با یک دم زانوها را صاف کنید و سپس توام با بازدم جم کرده و به سینه بیاورید .
* این حرکت را ۱۵ - ۱۰ بار تکرا نمایید .

تکنیک حرکت :
این حرکت را در دو مرحله انجام دهید:
ابتدا بر روی زمین دراز بکشید و سپش دستها و پاهای خود را مطابق شکل به حرکت در آورید.

دقت کنید به کمرتان نباید زیاد فشار بیاید.

 

گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir

/ 0 نظر / 1130 بازدید